Typografia i zasady składu typografii
Typografia pierwszym zastosowaniem terminu typografia jest historyczne określenie drukarni. Mianem tym określa się również technikę druku wypukłego, zwanego inaczej typograficznym. W trzecim, najszerszym ujęciu, typografia jest dziedziną koncentrującą się na kształtowaniu struktur i aranżacji języka w jego wizualnym wymiarze. Zajmuje się ona doborem pisma, jego użyciem i składem, a także ustalaniem optymalnych norm pisarskich.
Ze względu na swój interdyscyplinarny charakter typografia nie posiada jednej definicji. Za jedną z trafnych definicji proponowaną przez Departament of typography and graphic communication Uniwersytetu w Reading, według której typografia to projektowanie ułatwiające czytanie i odbiór. Definicja ta we właściwy sposób określa przeznaczenie i cel typografii, nie ograniczając jej przestrzeni jedynie do nośnika papierowego. Obecnie podkreśla się, że typografia jest ważnym narzędziem w komunikacji wizualnej.
O czym pamiętać, aby stosowanie typografii miało sens:
Wykorzystując w projektowaniu graficznym zasady typografii, możemy uzyskać rzeczywiście pożądany efekt. Nie tylko pod względem wizualnym, ale też związany z celami marketingowymi oraz biznesowymi. Dlatego stosując typografię, musimy pamiętać o kilku ważnych kwestiach.
Rozmiar czcionki – w zależności od projektu stosujemy różne wielkości fontów, aby były one w pełni czytelne, a jednocześnie odnosiły się do kluczowych elementów treści, czy też samej grafiki.
Kontrast – chcemy zapewniać maksimum czytelności każdej treści, dlatego wykorzystujemy kolory kontrastujące ze sobą – tekst nie powinien się zlewać z tłem, na którym został umieszczony.
Odległość między wersami – kolejnym punktem, który wpływa na czytelność tekstu, jest odległość między wersami. Treść, gdzie wyrazy nachodzą na siebie lub są zbyt blisko, odpycha. Nie da się jej wygodnie przeczytać, a takie próby powodują zmęczenie.
Długość wersów – wszyscy coraz częściej przekonujemy się o tym, że nie czytamy – skanujemy treść w poszukiwaniu interesujących nas informacji lub fragmentów. Dlatego w typografii zwraca się uwagę na długość wersów. Muszą być one na tyle krótkie, aby odbiorca chciał się z nimi zapoznać – stosujemy więc kilkuzdaniowe akapity zamiast ścian tekstu.
Odstęp pomiędzy literami – niezwykle ważnym w typografii zabiegiem jest zachowanie przez nas odstępów pomiędzy poszczególnymi literami. To również istotna kwestia z perspektywy dostępności treści oraz czytelności.
Zachowanie struktury treści – szczególnie przy artykułach blogowych istotne jest budowanie struktury tekstu, czyli stosowanie nagłówków.