Typografia i zasady składu typografii

Typografia pierwszym zastosowaniem terminu typografia jest historyczne określenie drukarni. Mianem tym określa się również technikę druku wypukłego, zwanego inaczej typograficznym. W trzecim, najszerszym ujęciu, typografia jest dziedziną koncentrującą się na kształtowaniu struktur i aranżacji języka w jego wizualnym wymiarze. Zajmuje się ona doborem pisma, jego użyciem i składem, a także ustalaniem optymalnych norm pisarskich. 

Ze względu na swój interdyscyplinarny charakter typografia nie posiada jednej definicji. Za jedną z trafnych definicji proponowaną przez Departament of typography and graphic communication Uniwersytetu w Reading, według której typografia to projektowanie ułatwiające czytanie i odbiór. Definicja ta we właściwy sposób określa przeznaczenie i cel typografii, nie ograniczając jej przestrzeni jedynie do nośnika papierowego. Obecnie podkreśla się, że typografia jest ważnym narzędziem w komunikacji wizualnej. 

O czym pamiętać, aby stosowanie typografii miało sens: 

Wykorzystując w projektowaniu graficznym zasady typografii, możemy uzyskać rzeczywiście pożądany efekt. Nie tylko pod względem wizualnym, ale też związany z celami marketingowymi oraz biznesowymi. Dlatego stosując typografię, musimy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. 

  1. Rozmiar czcionki – w zależności od projektu stosujemy różne wielkości fontów, aby były one w pełni czytelne, a jednocześnie odnosiły się do kluczowych elementów treści, czy też samej grafiki. 

  2. Kontrast – chcemy zapewniać maksimum czytelności każdej treści, dlatego wykorzystujemy kolory kontrastujące ze sobą – tekst nie powinien się zlewać z tłem, na którym został umieszczony. 

  3. Odległość między wersami – kolejnym punktem, który wpływa na czytelność tekstu, jest odległość między wersami. Treść, gdzie wyrazy nachodzą na siebie lub są zbyt blisko, odpycha. Nie da się jej wygodnie przeczytać, a takie próby powodują zmęczenie. 

  4. Długość wersów – wszyscy coraz częściej przekonujemy się o tym, że nie czytamy – skanujemy treść w poszukiwaniu interesujących nas informacji lub fragmentów. Dlatego w typografii zwraca się uwagę na długość wersów. Muszą być one na tyle krótkie, aby odbiorca chciał się z nimi zapoznać – stosujemy więc kilkuzdaniowe akapity zamiast ścian tekstu. 

  5. Odstęp pomiędzy literami – niezwykle ważnym w typografii zabiegiem jest zachowanie przez nas odstępów pomiędzy poszczególnymi literami. To również istotna kwestia z perspektywy dostępności treści oraz czytelności. 

  6. Zachowanie struktury treści – szczególnie przy artykułach blogowych istotne jest budowanie struktury tekstu, czyli stosowanie nagłówków. 

Typografia jest sztuką doboru i użycia różnych krojów czcionek i materiału typograficznego w celu przekazania informacji, głównie za pomocą druku. Pierwszym zadaniem druku jest przeniesienie informacji (tekst, ilustracja) na sprzęt, który będzie użyty do drukowania. Ta interpretacja jest dokonywana za pomocą czcionek, sztychów, przeźroczy, cylindrów itd. Zarówno wtedy, gdy zostały użyte tylko czcionki, jak i wtedy, gdy obecne są również inne elementy, interpretację tę nazywamy typografią. 
Pojęcie typografii nie jest jednoznaczne z pojęciem opracowania graficznego, znacznie szerszym, obejmującym ułożenie i zestawienie wszystkich elementów tworzących gotowy produkt drukarski.  
Drugim zadaniem druku jest powielenie informacji. Polega ono na wprowadzeniu do pracy sprzętu powielającego (formy), otrzymanego przez zastosowanie typografii. 
Trzecim zadaniem druku jest zabezpieczenie gotowego produktu przez określony czas. Im bardziej wartościowa jest przekazywana wiadomość, tym bardziej należy starać się o zapewnienie jej jak najdłuższego „czasu życia”. Zależy on zarówno od doboru materiałów, jak i metod produkcji.